واژه‌های من

به مهمانی واژه‌های من خوش آمدید.

واژه‌های من

به مهمانی واژه‌های من خوش آمدید.

  • ۰
  • ۰
یکی از دغدغه‌های من پیدا کردن استدلال‌های جهان‌شمول به نفع رعایت اخلاق است یعنی آن دسته از دلایلی که ربطی به دین و نژاد و جنسیت و جغرافیای خاص ندارند. هر وقت موفق می‌شوم، بسیار به وجد می‌آیم و تا مدتی احساس می‌کنم یک بمب انرژی شده‌ام که حتی می‌توانم کوه را جابجا کنم. 
در دوران معصومیت و ساده‌دلی نوجوانی، گمان می‌کردم دین‌داری شرط زندگی اخلاق‌مدارانه است اما وقتی از هیجان جوانی کمی فاصله گرفتم و توانستم اطرافم را با تأمل و عقلانیت بیشتری ببینم، متوجه شدم بین دین‌داری و اخلاق، همبستگی* مثبت وجود ندارد. 
از سویی متوجه شده بودم حکایت‌های پندآموز فراوانی در ادبیات ملت‌های مختلف وجود دارند که بسیار به هم شبیهند و بعضی اصول اخلاقی، همیشه و همه جا پسندیده بوده‌اند. از سوی دیگر می‌دیدم بهشت و جهنم یا خوشایند و بدایند خدا انگیزه‌ی قدرتمندی برای رعایت اخلاق در روزگار ما نیست و دلایل منطقی‌تری را جستجو می‌کردم. اهمیت رعایت اخلاق برای زندگی بهتر در یک سیستم پایدار* را هم فهمیده بودم.
این روزها چندین فایل صوتی و متنی شنیده و خوانده‌ام که هر کدام چند دلیل عقلانی برای مصداق‌هایی از اخلاق بیان کرده‌اند و من از خوشحالی آشنایی با آن‌ها در پوستم نمی‌گنجم.
*استفاده از مفاهیم همبستگی و سیستم و پایداری و شبیه اینها، حاصل خواندن درس‌های متمم از جمله تفکر سیستمی و ارزش‌آفرینی و غیره است. در واقع افکار آن روز خودم را با ادبیات امروزم بیان می‌کنم.
  • ۹۶/۰۷/۱۲
  • کبرا حسینی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">